Із давніх-давен мистецтво займало важливе місце у процесі формування особистості. Введення його до змісту загальної та професійної освіти завжди було пов’язане з прилученням людини до творчості та стимулюванням її до самовираження.
Вивчення мистецьких дисциплін має свої особливості і певним чином відрізняється від інших освітніх предметів.
Більшість з них передбачає, передусім, логічні операції, ознайомлення з конкретними фактами, опанування понять і формул, тобто розвиває теоретичне мислення. Мистецтво ж удосконалює здатність бачити, відчувати, споглядати. Адже живопис, музика, театр, створюють такий комплекс засобів виразності, який дає свободу грі фантазії, уявленню. Мистецтво покликане виховувати художній смак людини, розвивати її здатність до творчості за законами краси
.
Одним з найважливіших компонентів духовної культури людства виступає художня культура, яка разом з пізнавальною, релігійною, моральною, економічною, політичною культурою покликана формувати внутрішній світ людини, сприяти розвитку людини як творця культурних цінностей.
Сучасне навчання, і мистецьке, зокрема, ґрунтується на засадах особистісно-зорієнтованого і компетентнісного підходів, визначених в основних нормативних документах освіти – Державних стандартах, навчальних планах, програмах.
У 2016/2017 навчальному році вивчення предметів художньо-естетичного циклу здійснюватиметься за такими програмами:
У 10 – 11-х класах – за програмами «Художня культура» рівня стандарту, академічного та профільного рівнів, авт. Л.Масол, Н.Миропольська, що міститься в Збірнику програм з художньо-естетичного циклу для 5-11 класів (вид. «Перун», 2005 р.), Збірнику програм для профільного навчання (вид. «Оберіг», 2009 р.).
Для учнів 10 класу, що навчаються за програмами рівня стандарту та академічного рівня створено два підручники: авт. Л.Масол, Н.Миропольська, О.Гайдамака, Л.Климова; а відповідно до програми профільного рівня – підручник авт. Л. Масол, О. Оніщенко, С. Ничкало, О.Гайдамака.
Програми з художньої культури для 11 класу реалізують такі підручники: відповідно до програми рівня стандарту створено підручники авторів Н. Назаренко та ін., та підручник авт. Н.Миропольська та ін.; програму академічного та профільного рівнів реалізує підручник авт. Л.Климової.
Методичні рекомендації щодо викладання предмету
«Художня культура»
у 2016/2017 навчальному році
Програми розміщені на офіційному сайті МОН:(читати даліhttp://osvita.ua/school/program/30993/
Календарно-тематичне планування
ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА
10 клас
(17,5 год. (0,5 год. на тиждень),
1,5 год. - резервний
час)
№ уроку
|
Тема уроку
|
Орієнтовні практичні завдання
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Дата
|
1.
|
Розділ І. ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА
УКРАЇНИ ВІД НАЙДАВНІШИХ ЧАСІВ ДО КІНЦЯ ХVІ СТ. (3 год.)Тема І. Образотворче
мистецтво (1 год.)
Зразки образотворчого мистецтва
Трипільської та скіфської культури. Мистецтво грецьких міст Північного
Причорномор’я. Художня культура Київської Русі: архітектурні споруди, монументальний
живопис (мозаїки та фрески). Ікони Київської Русі за межами України.
Мистецтво книжкової мініатюри. Художня культура польсько-литовської доби.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Виготовлення
фрагментів діорами Київ - духовний центр України-Русі”
(робота в групах).
|
Учень (учениця) називає основні періоди розвитку художньої
культури України;
розпізнає твори видатних діячів вітчизняної культури (в межах
програми);
спостерігає за розвитком української художньої культури минулого
і сучасності;
описує факти і явища художньої культури України;
характеризує національну специфіку українського мистецтва;
пояснює роль вітчизняної художньої культури в становленні і
розвитку української держави;
наводить приклади історико-культурних пам’яток
України;
формулює власні враження, отримані під час
спілкування з шедеврами українського мистецтва;
порівнює українську художню культуру минулого і сучасності;
класифікує складові української художньої культури;
аналізує та інтерпретує художній зміст творів українського
мистецтва;
оцінює значущість українського мистецтва в розвитку
національної культури;
обґрунтовує оцінні судження щодо творів
українського мистецтва минулого;
аргументує судження щодо значущості української
культури у власному житті;
використовує спеціальну термінологію, набуті знання у процесі
художньо-творчої самореалізації;
показує на карті місцезнаходження культурно-історичних пам’яток
України;
уміє вести
дискусію з питань української художньої культури, самостійно знаходити
джерела для збагачення знань з української культури.
|
|
2.
|
Тема 2. Музична культура (1год.)
Первісні
музичні інструменти. Музична культура східних слов’ян, античних міст
Північного Причорномор’я. Музична культура Київської держави: народна, придворно-світська,
церковна. Давньоруські музиканти, музичні інструменти. Народна творчість:
епос, календарно-обрядові та родинно-обрядові пісні.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Виконання
українських народних пісень, порівняння за жанрами.
|
||
3.
|
Тема
3. Театральна культура (1год.)Обрядовий
пратеатр (стародавні народні ігри, свята, ритуали). Княжий театр. Мистецтво
скоморохів.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Виконання
народних ігор та обрядів (за вибором).
|
||
4.
|
РОЗДІЛ 2. ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА ХVІІ – ХVІІІ ст. (3 год.) Тема 1.
Образотворче мистецтво
(1год. )
Художня
культура козацької доби. Стиль бароко в українському мистецтві. Будівництво в
Києві (Андріївська церква, Маріїнський палац), Львові (собор св. Юра), на
Тернопільщині (Почаївська лавра), Чернігівщині, Полтавщині. Іконопис (козацькі
“Покрови” та ін.). Портретний живопис. Народна картина «Козак Мамай».
Мистецтво гравюри.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Замальовки
архітектурних споруд - зразків українського бароко.
Порівняння
різних репродукцій народної картини “Козак Мамай”.
Створення
альбому „Пам’ятки “України” (колективна робота).
|
||
5.
|
Тема 2. Музична культура (1год.)
Думи та історичні пісні. Мистецтво кобзарів і лірників. Церковний спів.
Партесний концерт. Хоровий концерт та його творці (М.Березовський, А.Ведель,
Д.Бортнянський). Збірка «Сад божественних пісень» Г.Сковороди.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Фонозапис “Хоровий літопис
століть” (староукраїнська музика).
Виконання
живописних чи графічних композицій за мотивами текстів відомих кантів
Г.Сковороди
|
||
6.
|
Тема 3. Театральна культура (1
год.)
Шкільний
театр, зв’язок із викладанням поетики та риторики (репертуар, тематика
інтермедій). Народний ляльковий театр
вертеп. Театр на Запорозькій Січі.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Створення
комічної або сатиричної інтермедії у стилі “шкільного театру”.
Написання
сценарію для вистави “живого вертепу”.
|
||
Тематична
|
||||
7.
|
РОЗДІЛ 3. УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА ХІХ СТ. (4
год. )
Тема 1. Образотворче мистецтво
(2 год.)
Архітектура та скульптура (І.Матрос, Л.Позен, В.Городецький).
Палацово-паркові комплекси. Живопис (Тарас Шевченко, М.Пимоненко, О.Мурашко
та ін.).
|
Орієнтовні
практичні завдання:
Виконання декоративної композиції в українському
стилі (техніка за вибором).
|
Учень (учениця) називає найвидатніших представників
української художньої культури - народної і професійної;
розпізнає твори видатних діячів вітчизняної
культури (в межах програми);
спостерігає за особливостями розвитку
української художньої культури в різні історичні періоди на прикладі
конкретних мистецьких явищ;
описує діяльність представників
класичної української культури, митців української діаспори;
характеризує національну специфіку
українського мистецтва;
пояснює тенденції розвитку української
художньої культури минулого і сучасності;
наводить приклади художніх музеїв і театрів,
провідних мистецьких колективів України;
формулює власне ставлення до української
культури;
порівнює зразки творів різних видів
мистецтва, факти та явища української художньої культури;
класифікує види і жанри українського
мистецтва;
аналізує та інтерпретує зміст та художньо-мовні
особливості творів українського мистецтва;
оцінює роль українського народного і
професійного мистецтва в розвитку національної культури;
обґрунтовує оцінні судження щодо зразків українського
мистецтва;
аргументує судження щодо значущості української
художньої спадщини в житті суспільства, у власній життєдіяльності;
використовує спеціальну термінологію, знання з
української художньої культури у процесі самоосвіти;
показує на карті центри українських народних
ремесел міста, які стали центрами української культури в діаспорі;
уміє виконувати українські народні
пісні та авторські твори, брати участь у народних обрядах, вести дискусію з
питань національних пріоритетів у галузі художньої культури, самостійно
знаходити джерела та застосовувати художню інформацію для самоосвіти;
пропагує національну культурно-мистецьку
спадщину;
відстоює національно-культурні пріоритети
у суспільному житті.
|
|
8.
|
Тиражна графіка. Декоративно-прикладне мистецтво та
народні художні промисли.
|
|||
9.
|
Тема 2. Музична культура (1 год.)
Народна музика: соціально- та родинно-побутові
пісні. Значення творчості С.Гулака-Артемовського та М.Колачевського.
М.Вербицький: історія створення
твору «Ще не вмерла Україна». М.Лисенко –
основоположник національної композиторської школи в Україні. Музичне
виконавство та освіта.
|
Орієнтовні
практичні завдання:
“Видатні діячі української музичної культури”:
добірка матеріалів - фотографій, репродукцій,
календарів, марок - за темою (робота в групах).
|
||
10.
|
Тема 3. Театральна культура (1
год. )
Значення драматургії для розвитку українського
театру. Творчість М.Щепкіна. Театр у Галичині та на Буковині. Театр корифеїв.
Перший український стаціонарний театр у Києві. Творчий шлях М.Заньковецької.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Створення фотоальбому “Театр корифеїв”.
|
||
11.
|
РОЗДІЛ 4. УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНЯ
КУЛЬТУРА ХХ СТ. (6 год.)
Тема 1. Образотворче мистецтво
(2 год.)
Архітектура і скульптура. Міста-заповідники. Монументальна скульптура. Живопис.
Український авангард. Графіка. Народне мистецтво та основні центри художніх
промислів. Петриківський розпис.
|
Орієнтовні практичні завдання:
Живописна абстрактна творча робота в стилі сучасного
мистецтва за українськими мотивами.
Розробка дизайну сучасного інтер’єру шкільного
приміщення з використанням українських традицій.
|
||
12.
|
Тема 2. Музична культура (1 год.)
Хорова, вокально-симфонічна і симфонічна музика (Л.Ревуцький, Б.Лятошинський.
С.Людкевич, М.Скорик, Є.Станкович та ін.). Камерні жанри вокальної та
інструментальної музики (В.Косенко,
В.Барвінський та ін.). Напрями популярної музики. Музичне виконавство та
освіта.
|
Орієнтовні
практичні завдання:
Підготовка позакласного заходу “Пісенний вернісаж” з
творів сучасних українських композиторів.
|
||
13.
|
Тема 3. Театральна культура (1
год.)
Провідні актори та режисери українського театру.
Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр.
|
Орієнтовні
практичні завдання:
Підготовка міні-вистави (фрагмент твору українського
письменника), декорацій і костюмів, музичного оформлення (колективна робота).
|
||
14.
|
Тема 4. Кіномистецтво (1год.)
Ігровий кінематограф. Світове значення творчості О.Довженка. “Поетичне кіно”. Творчі
портрети І. Миколайчука, Л.Бикова.
Фольклор – основне джерело розвитку української анімації. Комедійний
“козацький” серіал В.Дахна. Документальний та науково-популярний
кінематограф.
|
Орієнтовні
практичні завдання:
Упорядкування відеокартотеки ”Українське
кіномистецтво” (робота в групах за інтересами).
Організація дискусії щодо перегляду українського
кінофільму.
|
||
15.
|
Тема 5. Художня культура
української діаспори (1год.)
Архітектура
і скульптура. О.Архипенко – піонер авангардизму в скульптурі. Живопис і
графіка. Іконопис. Використання українського фольклору, звернення до тем,
пов’язаних з Україною у творчості композиторів. Виконавство (хорові
колективи, співаки, бандуристи), освіта.
|
Орієнтовні
практичні завдання:
Створення альбому “Імена славетних українців у світовому
мистецтві” (колективна робота).
|
||
Тематична
|
||||
16.
|
Узагальнення
|
|||
17.
|
Узагальнення
|
Календарно-тематичне планування
з художньої культури
11клас
№
п\п
|
Дата
|
Зміст уроків
|
Примітки
|
І СЕМЕСТР
|
|||
ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦТВА
|
|||
1
|
Архітектура світу.
Перлини
готики. Взірці архітектури Бароко.
Модерн в
архітектурі. Культова арабо-мусульманська архітектура. Храми Індії. Храми
Далекого Сходу.
ПР Замальовки архітектурних споруд різних стилів; Малюнок фрагментів культових споруд архітектури
Близького і Далекого Сходу.
|
||
2
|
Античні скульптори.
Мікеланджело
– втілене відчуття форми (“Оплакування Христа”, „Давид”, „Мойсей”, гробниця
Медичі та ін.
ПР Бесіда на
тему: „Чому Мікеланджело називали водночас „учнем давніх” і „порушником
традицій” ?
|
||
3
|
Образотворче
мистецтво Італії: епоха „титанів”
Леонардо да Вінчі. Живопис як одна з форм втілення
всеосяжної геніальної натури митця («Джоконда», «Тайна вечеря»).
Рафаель. Зображення чистоти та чарівності жіночого
образу, його духовного зв’язку з природою («Сікстинська мадонна», «Прекрасна
садівниця»), благородного і духовного спілкування людей (фреска «Афінська
школа»),
ПР Відвідування музеїв образотворчого
мистецтва.
|
||
4
|
Видатні
живописці Іспанії.
Ель Греко – поєднання візантійських та готичних
традицій у творчості.
Дієго Веласкес: вершина іспанського живопису ХУІІ
ст.
Франсиско Гойя – найвизначніший, неперевершений
живописець і графік ХІХ ст.
Сальвадор Далі – представник модерністських течій в культурі ХХ
ст.
ПР Малюнки у стилі сюрреалізму.
|
||
5
|
Фламандський
і голландський живопис.
Творчість П.П.Рубенса.
Рембрандт – „великий голландець”
Жанри
(побутовий, портретний, біблійний).
ПР Створення
„живих сценок” за сюжетами картин.
|
||
6
|
Російський живопис
Історичний живопис
(І.Рєпін, В.Суриков, В.Васнєцов).
Пейзажний живопис (І.Левітан).
Портрети В.Сєрова. Геній М.Врубеля.
ПР Складання
оповідань за сюжетом картин.
|
||
7
|
Образотворче
мистецтво Далекого Сходу
Естетичний феномен китайського живопису. Жанри:
портрет, пейзаж, каліграфічне письмо. Символічне навантаження кольору.
ПР Малювання тушшю сувоїв.
|
||
8
|
Декоративно-прикладне
мистецтво Близького Сходу
Багдадська книжкова мініатюра. Турецьке гончарне мистецтво.
Дамаські тканини. Іранське килимарство.
ПР Малювання
орнаменту за східними мотивами (ескіз килима, тканини, книжкової мініатюри,
гончарного витвору);
|
ІІ СЕМЕСТР
|
|||
9
|
Паркова
культура
Версаль – зразок Європейського парку.
Природні парки Великої Британії.
Духовне начало японського ландшафтного саду.
Філософія ікебани та чайної церемонії.
ПР Зробити
проект або макет куточку „англійського саду” для шкільного подвір’я.
|
||
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
|
|||
10
|
Європейська
музична культура
Відень – центр європейської музичної культури
(В.А.Моцарт та ін.)
Великі композитори-романтики (Ф.Шопен, Ф.Ліст та
ін.).
Французькі шансоньє.
ПР Підготовка
і проведення вечора „Віденський вальс”.
|
||
11
|
Музична
культура Індії і Далекого Сходу
Індійський танець. Значення поз, жестів, позицій рук
(мудра).
Китайська опера.
ПР Опанування основними позиціями рук індійського
танцю.
|
||
12
|
Музичні
ритми Америки
Види і напрями сучасної популярної музики: блюз,
джаз, рок- і поп-музика. Видатні музиканти і співаки.
ПР Спів під
караоке пісень видатних американських співаків (Е.Преслі, Л.Мінеллі,
Ф.Сінатра та ін.)
|
||
ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
|
|||
13
|
Японський
театр
Театр Но:
єдність драми, танцю та речитативу.
Театр Кабукі.
|
||
14
|
Російський балет
Російський
балет. Видатні композитори (П.Чайковський, І.Стравінський та ін.) і виконавці
(Г.Павлова, В.Ніжинський, Г.Уланова, М.Плісецька та ін.).
ПР Відвідування
балетних вистав професійних театрів.
|
||
КІНОМИСТЕЦТВО
|
|||
15
|
Світове кіномистецтво
Франція –
батьківщина мистецтва кіно (видатні
режисери, актори).
Кіно США.
Основні жанри
американського кіно (пригодницький, мюзикл, бойовик, фантастика, фільми
«жахів», фільми «катастроф» та ін.).
ПР Підготувати відеовечір „Зоряний
небосхил Голівуду”.
|
||
ПРОСТІР КУЛЬТУРИ
І ЗУСТРІЧІ В
НЬОМУ
|
|||
16
|
Мистецтво
– посередник між культурами.
Смисл будь-якої культури – її «провідність» щодо
інших культур.
Зразки взаємопроникнення культур різних національних
картин світу.
Україна в сучасному мистецькому світовому просторі.
ПР Самостійно
підготувати і провести бесіди, присвячені внеску українських митців у світову
духовну культуру.
|
||
17
|
Контрольна робота.
Узагальнення
та контроль знань з вивченого матеріалу.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий